Bramy warsztatowe.

Bramy warsztatowe to specjalna grupa bram segmentowych przeznaczonych do warsztatów samochodowych i stacji diagnostycznych. Chociaż zasada działania jest identyczna jak w przypadku innych bram przemysłowych to jednak tutaj, z reguły kładzie się nacisk na swobodę pracy, ilość światła dziennego oraz na specjalne ukształtowanie prowadnic pracy, które w najmniejszym stopniu powinni utrudniać np. podnoszenie samochodu na podnośniku.
W większości przypadków, o ile nie zaplanowano oddzielnego wejścia, bramy warsztatowe (przynajmniej jedna z nich, jeżeli warsztat ma kilka stanowisk) są wyposażone w drzwi serwisowe. Jest to najbardziej przydatny element w takich bramach. Kolejną sprawą jest zapewnienie odpowiedniej ilości światła dziennego wewnątrz warsztatu - tutaj mamy do  dyspozycji panele przeszklone lub okienka wstawiane w panel standardowy.

Ze względu na te elementy bramy warsztatowe możemy podzielić na:

  • bramy segmentowe pełne, z drzwiami serwisowymi;
  • bramy z okienkami;
  • bramy z panelem przeszklonym (lub z kilkoma panelami);
  • bramy panoramiczne, w których pierwszy panel jest pełny, a pozostałe są panelami przeszklonymi.

Bramy warsztatowe panoramiczne budowane są w standardzie z paneli aluminiowych z podwójną, zespoloną szybą akrylową. W bramach takich pierwszy panel jest panelem pełnym stalowym - pozostałe panelami przeszklonymi. Zdjęcie, które widzą Państwo poniżej przedstawia właśnie taką bramę, gdzie rama jest w kolorze anodowanego aluminium, zaś dolny panel jest wykonany w kolorze RAL 9006, czyli w kolorze srebrnym.
Niewątpliwym minusem takiej bramy warsztatowej panoramicznej jest jej niski współczynnik oporu cieplnego, ale w wielu przypadkach, szczególnie tam gdzie w ciągu dnia wiele razy bama jest otwierana, nie ma to tak ogromnego znaczenia. Warto zastanowić się na tym, że wysoki współczynnik oporu cieplnego ma sens głównie tam, gdzie przez większość czasu brama jest zamknięta.
Podobnie jak inne bramy, bramy panoramiczne również mogą być wyposażone w drzwi przejściowe, ale tutaj częściej o szerokości tych drzwi decyduje ogólny rozmiar bramy i podział paneli.


Bramy panoramiczne w standardzie występują w kolorze naturalnego anodowanego aluminium. W takich przypadkach dolny panel warto dobrać w kolorze srebrnym RAL 9006. Istnieje możliwość zamówienia bramy warsztatowej w dowolnym kolorze RAL za dodatkową dopłatą. Najczęściej stosuje się jednak kolor standardowy oraz kolor niebieski RAL 5010.

Bramy warsztatowe częściowo przeszklone.

Istnieje również możliwość wykonania bramy standardowej z dodatkowymi panelami przeszklonymi. Jest to rozwiązanie bardzo popularne - bramy warsztatowe wówczas posiadają większość paneli standardowych i kilka paneli przeszklonych. Jest to pewien kompromis, który z jednej strony pozwala na wykonanie bramy ciepłej, zaś z drugiej pozwala na dostarczenie jakiejś ilości światła dziennego do pomieszczeń.

Innym rozwiązaniem może być zastosowanie okienek w bramie, chociaż takie stosuje się raczej tam, gdzie użytkownikowi zależy raczej na tym, aby pracownicy warsztatu mogli podczas pracy obserwować to co dzieje się na podjeździe.
Nie bez znaczenia jest tutaj odpowiednie ustawienie wysokości panela przeszklonego lub okienek w bramie. Jeżeli okienka lub panel przeszklony mają za zadanie w pierwszej kolejności zapewnić widoczność tego co dzieje się za bramą to naturalną wysokością jest tzw. wysokość wzorku. Jeżeli brama zbudowana jest z paneli o wysokości 610 mm, wówczas okienka lub panel przeszklony w bramie warsztatowej instaluje się jako trzeci panel od dołu - przeszklenie występuje wówczas w zakresie od 1200 mm do 1800 mm. Jeżeli jednak przeszklenie ma dostarczać głównie światło dzienne do pomieszczenia, to warto ulokować je nieco wyżej. Częstym błędem jednak jest umiejscowienie przeszklenia w ostatnim panelu. Warto wiedzieć, że ostatni panel często może być zacieniony przez dach warsztatu.

prev next

Systemy prowadnic w bramach warsztatowych.

Od strony systemów prowadnic bramy warsztatowe nie różnią się niczym szczególnym od bram standardowych. Identycznie jak w tamtym przypadku dostępne są różne systemy prowadnic, ale ze względu na charakter obiektów, w którym bramy te są montowane najczęściej stosuje się systemy STD, STD-SR, HL-TM.
Jeżeli wysokość pomieszczeń jest dużo większa niż otwór bramy wówczas zastosować warto system prowadnic przewyższonych, aby prowadnice poziome znajdowały się możliwie najbliżej sufitu. Takie rozwiązanie może również przydać się w warsztatach, które obsługują samochody ciężarowe - aby możliwe było otwarcie kabiny samochodu ciężarowego potrzebna dość dużo miejsca.


Optymalny rozmiar bram warsztatowych.

Rozmiar bram warsztatowych zależy głównie od tego jakiego rodzaju pojazdy będą w nim obsługiwane. Co prawda stacje diagnostyczne mają określone minimalne wymiary bram, a dokładniej chodzi tu głównie o wysokość otworu bramowego, to jednak w prywatnych warsztatach to wygodna użytkowania jest głównym wyznacznikiem w tym względzie.
Jeżeli więc warsztat ma obsługiwać głównie auta osobowe i małe akta dostawcze, to wysokość bram 3000 mm będzie wymiarem wystarczającym, chociaż częściej spotyka się jednak bramy o wysokości 3200 mm czy 3500 mm. Podobnie jest również pod względem szerokości. Jeżeli pozwala na to miejsce, to szerokość na poziomie 3000 mm będzie optymalna, pozwoli ona na swobodny wjazd zarówno samochodem osobowym jak i autem dostawczym.
Inaczej wygląda sprawa w przypadku warsztatów, które obsługują duże auta dostawcze i samochody ciężarowe. Najczęściej spotykanym wymiarem bram warsztatowych są tutaj 4000x4200 mm, a nawet 4000x4500 mm lub pośrednie, które wynikają raczej z wysokości obiektu.